Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
משלוחים חינם לכל חלקי הארץ
יהלום בריליאנט בטבעת

העיצוב המעוגל של יהלום בריליאנט

ישנן לא מעט תעודות גמולוגיות המופצות על ידי מעבדות גמולוגיות גדולות בעולם. אף על פי שבחרנו להתייחס דווקא למעבדה הגדולה והמוכרת מכל ‘GIA’, חשוב לציין כי ישנן מעבדות גמולוגיות רבות איכותיות ואמינות שפועלות בהקפים קטנים כגון:

EGL- European Gemological Laboratory

IGI – International Gemological Institute

HRD ANTWERP – Hoge Raad voor Diamant

AGS Laboratories – American Gem Society

רוב צרכני תכשיטי היהלומים של ימינו בוחרים ביהלום בעל החיתוך העגול והמבריק שעונה על המושגים המודרניים ליופי ואלגנטיות. האבנים הנוצצות הללו מייצגות את כישוריהם ושאיפתם למצוינות של למעלה משש מאות שנים של דורות מלטשים מיומנים.

יהלום בריליאנט בטבעתסגנונות חיתוך היהלום העגול עברו שלבים רבים במהלך השנים עד שהתפתחו ליהלומים העגולים בעלי 57-58 פסטות (facet) של ימינו. עד שנות ה-50 של המאה ה-18, כשחיתוך יהלום התפתח לצורה עגולה כשקווי המתאר מופנים כלפי מעלה, היהלום עבר וריאציות רבות מבחינת גודל ופרופורציות.

תוצאת ההתקדמות באופן חיתוך היהלום העגול הביאה לתכונות שונות של יהלומים מתקופות שונות. במרוצת השנים, המשטח העליון של היהלום הפך גדול יותר, העוקץ (החלק התחתון) קטן יותר ופסטות מלוטשות צדדיות ארוכות יותר. בהטייה או נדנוד יהלום עגול מהדור הישן, תוכלו לזהות דפוס שונה של אור וחושך מזה של יהלום עגול מהדור המודרני.

הפקת תעודה גמולוגית

יהלומים ישנים ומרהיבים רבים מהווים בעיה לא פשוטה עבור מעבדות לבדיקה והנפקת תעודות (כגון GIA), הודות והסטנדרטים של המעבדות נגזרים מהמוסכמות האסתטיות של ימינו. עם זאת, קיים שוק של יהלומים עגולים עתיקים בפרט ואבני חן עתיקים בכלל בזכות יופים העתיק. למעשה, לא מעט צרכנים מוקירים את היחודיות במשחק התאורה והברק של היהלום שלהם.

בהשוואה ליהלומים עגולים מודרנים, או מה שמכונה “יהלומי בריליאנט” (‘brilliant’), יהלומים ישנים הם בדרך כלל מגלים דפוסי תאורה וחושך שלפעמים מתוארים כ”חסומים”. לעומת זאת, יהלום עגול מודרני, מציג תכונה הדוקה יותר של אור וחושך, שבדרך כלל מתוארת כ”מחוספסת” על ידי מי שמעדיף את ההסגנונות המיושנים יותר.

יהלומים עגולים שמוגדרים עתיקים נחתכו לרוב סביב שנות ה-70 של המאה ה-19 עד שנות ה-40 של המאה ה-20. הסיבה לכך שיהלומים שנחתכו מאוחר יותר אינם מוגדרים “עתיקים” היא מכיוון שרובם “נתקעו” במעבר בין סגנונות – מהישן למודרני – מה שכמה מיהלומנים מקצועיים מכנים “חיתוכי מעברים”.

התייקרות המתכות היקרות לאחרונה הביאה לכך שבעלי תכשיטים מיושנים רבים פרקו את שיבוץ היהלום ושחררו רבים מהיהלומים היפיפיים הללו לתוך השוק, ובכך גדלה ההערכה לטבע ההיסטורי של האבנים.

מהי שיטת הבדיקה לתעודת GIA של יהלום עגול?

בשנת 2015, GIA הציגה מערכת לדירוג יהלומים מלוטשים עגולים.GIA  טבעה את המושג  “unmodified round brilliant”, או בעברית: “יהלום עגול ללא שינוי” וייחסה לו תכונה עגולה סימטרית בעלת 58 פסטות (facet), חתוך לעמוד בסטנדרטים מודרניים. מערכת הבדיקה נוסדה לאחר שנים של מחקר, שכללו תוצאות של בדיקת העדפות בקרב מגוון רחב של קבוצות שכלל אנשי מקצוע מיומנים בקהילת היהלומנות, סוחרים מנוסים וצרכנים.

GIA עיצבה את המערכת לטובת הערכת איכות ליטוש היהלומים והמקצועיות בחיתוך יהלום עגול סטנדרטי והשוואתו להעדפות מודרניות. ציוני המערכת (או ‘דירוג’), מבוססים על מוסכמות מודרניות להערכת הפרופורציות שמניבות את השילוב הטוב ביותר של מהירות, “אש”, נצנוץ ודפוס חיתוך. הדירוג מתחלק ל-5 מהגבוה לנמוך:

  • Excellent
  • Very Good
  • Good
  • Fair
  • Poor

חיתוך יהלום אירופי עתיק

מבחינה היסטורית, GIA תארה יהלום עגול “בריליאנט עגול” או “אירופי ישן”.

החיתוך האירופי הישן היה שלב אבולוציוני מוקדם שהתפתח לקראת היהלום העגול שכולנו מכירים כיום. באופן כללי, סוחרי יהלומים מנוסים מאפיינים את היהלום העגול הישן כבעל שולחן עליון קטן, כתרים “כבדים” ופרופורציות “תלולות” או “עמוקות” באופן כללי.

תחילה, GIA חרגה וכללה את החיתוך האירופי הישן לתוך מערכת חישוב הדירוגים שלה. בכך, החיתוך בסגנון הקלאסי והפרופורציות הייחודיות שלו נכללו במערכת הדירוג. אולם, מראה החיתוך הישן שונה מאוד מציפיות מראה היהלום העגול המודרני. כתוצאה מכך, GIA לא מדרגת חיתוך יהלומים שנחתכו בסגנון האירופי הישן.

החיתוך האירופי הישן

GIA מזהה את החיתוך האירופי הישן על ידי שימוש בקריטריונים הבאים:

  • גודל השולחן: שווה או פחות מ- 53%.
  • זווית הכתר: שווה או פחות מ- 40%.
  • אורך החצי התחתון של הפסטות: שווה או פחות מ- 65%.
  • גודל העוקץ: גדול במקצת.

הפרמטרים הנ”ל נגזרים מהגדרות היסטוריות של סגנון חיתוך היהלום האירופי הישן, תצפיות צוותים ודיונים עם מומחים בענף היהלומנות. הם מבטיחים שהיהלומים האלה אינם מוערכים לפי אמות מידה שמעולם לא עוצבו לעמוד בהן, ושמהן עשויים היהלומים לזכות בדירוג “Fair” או “Poor” (דירוג נמוך מאוד). עד הצגת הקריטריונים החדשים ליהלומים עגולים ישנים, סוחרי יהלומים טענו זמן רב שהם “נענשים יתר על המידה” בגלל יישום הקריטריונים והמודרנים על הישנים.

בפועל, במידה ויהלום עונה על שלושה מארבעת הקריטריונים, הוא עדיין ידורג לפי העיצוב האירופי הישן בדו”ח הדירוג של GIA. הדו”ח מספק את מידות האבן, דירוג הצבע והבהירות. זאת משום ש- GIA מכירה בכך שלפני מאות שנים, חותכים ומלטשים עבדו עם חומרים טבעיים וניסו לשמר את משקל הגביש הגולמי עד כמה שניתן, כך שהפרופורציות לעיתים קרובות שונות מאבן לאבן באופן קיצוני.

סגנונות בין חיתוך אירופי ישן וחיתוך יהלום עגול מודרני

סגנון החיתוך האירופי בהחלט לא היה השלב האחרון במסע הארוך של היהלום לצורתו העגולה המודרנית. בעוד חותכים התנסו בפרופורציות, תהליך ההתפתחות כלל שלבים מצטברים בין הסגנון הישן למודרני.

הודות לביקוש ההולך וגובר ליהלומים עגולים בחיתוך אירופי ישן, מעבדות GIA מקבלות יהלומים רבים בסגנון קרוב, אך לא ממש, לדרישות הקריטריונים. הציפיות מהיהלומים הללו שונות לגמרי מהציפיות של היהלומים העגולים המודרניים. עובדה זו הביאה להחלטת GIA להוסיף תיאור חדש בדו”ח שיטפל בנושא היהלומים שנופלים מחוץ לקטגוריות הקיימות הן של האירופי הישן והשל של העגול “בריליאנט” המודרני.

העיצוב המעוגל של יהלום הבריליאנט

GIA ביקשה להתייחס לטיפול ביהלומים ישנים שאינם עונים בהכרח על הסטנדרט האירופי הישן, אך גם לא בדיוק עומדים בסטנדרט חיתוך היהלום העגול המודרני. בעבר, בוחני GIA נאלצו להחליט אם לקרוא לאבן יהלום עגול בריליאנט ולדרג אותה בהתאם לסטנדרטים עכשוויים, או לקרוא לה אירופית ישנה תוך ציון הצבע והבהירות ללא ציון דירוג החיתוך.

לצורך קביעת קריטריונים לשיפוט ועזרה בהגדרת היהלומים הללו, צוותי עבודה מ- GIA נפגשו עם חברים בתעשייה ולוו דוגמאות ליהלומים עגולים שנחתכו בשלבי המעבר בין הישן למודרני. המטרות היו:

  • יצירת תיאור חדש ליהלומים עגולים ישנים שמשקף את גישת חיתוכם ההיסטורי.
  • מניעת דירוג חיתוך מודרני מיהלומים שמעולם לא לוטשו עבור פרמטרים עגולים מודרניים.
  • למנוע מיהלומים עגולים מודרניים שנחתכו באופן גרוע לעבור דרך מערכת הדירוג של GIA ללא הקצאת דירוג.

ככל שצוות GIA העמיק בחקירתו, הוא גילה יהלומים שלא עונים על התקן הישן, אך גם לא עונים על הפרמטרים להיקרא “יהלומי בריליאנט עגולים מודרניים”. כמו כן, חיתוך היהלומים נע בין חיתוך טוב לממוצע.

באופן כללי,  היהלומים שנבחנו עיצבו את סגנון החיתוך האירופי, אך לא עמדו בפרמטרים הנדרשים של GIA. למרות שעוקץ היהלומים היה גדול מהרגיל, מספר לא מבוטל כלל עוקצים בינוניים. גודל משטח השולחן נע בין 43% – 62%, מה שהקשה על השימוש בפרמטר כסטנדרט לקטגוריית חיתוך חדשה. המאפיין המשותף העיקרי לרוב האבנים היה אורך חצי הפסטה התחתונה.

בעקבות המחקר, החליטו ב- GIA להציג תיאור חדש עבור יהלום בריליאנט עגול 58-פסטות. הדרישות המונחות שאבן תשוייך לקטגוריה החדשה הן:

  • אורך פסטת הכוכב: שווה או פחות מ- 50%.
  • אורך החצי התחתון של הפסטות: שווה או פחות מ- 65%.
  • גודל העוקץ: בינוני או גדול.

התיאור החדש בו משתמשים ב- GIA הוא “בריליאנט מעגלי”. היהלום העגול חייב לעמוד בכל שלושת הקריטריונים שנקבעו על מנת להיכלל בהגדרה בתעודת ה- GIA. התעודה מכירה בכך שהיהלום העגול אינו מודרני, נכלל כיהלום עגול מזמנים מוקדמים, ושומר על הגדרת החיתוך ההיסטורי האירופי ללא שינוי.

טרם לשיטת הדירוג החדשה, GIA דרגה כל יהלום שמחוץ לפרמטרים שנקבעו כאילו היה יהלום עגול מודרני. כמו במקרה חיתוך היהלום האירופי הישן, בתעודות עבור יהלומים שנפלו לתוך הקטגוריה החדשה, לא הוקצה דירוג חיתוך.

היהלומים הללו מעוררים עידן רומנטי שחלף. על ידי הגדרת פרמטרים ייחודיים עבור היהלומים העגולים הללו, GIA למעשה הכירה באופי הייחודי של היהלומים העתיקים הללו ועבור צרכנים שמעוניינים בשיבוץ טבעת יהלום עם מגע היסטורי, הקריטריונים החדשים שעוררו את השוק מהווים משקל עצום.

מחפשים טבעות אירוסין סוליטר במחיר שפוי? חנות אפולו תכשיטי יהלומים במתחם הבורסה ליהלומים ברמת גן, מציעה לכם להגיע ולהתרשם.

לפרטים נוספים, תיאום פגישה והצעות מחיר, צרו עמנו קשר עוד היום: 0723901200

4.9/5 - (9 votes)
סגירה
התחברות
סגירה
סל קניות (0)

אין מוצרים בסל הקניות. אין מוצרים בסל הקניות.