Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
משלוחים חינם לכל חלקי הארץ
טבעת אירוסין מיוחדת Effect זהב לבן

מדוע טבעות אירוסים משובצות ביהלום?

מדוע טבעות אירוסים משובצות ביהלום?

אף על פי שאין הלכה מחייבת בנוגע לאופן עיצובן של טבעות אירוסים ביהדות או מחיר הטבעת המומלץ (הלכה כזו תקפה בעיקר לגבי טבעת נישואין שחייבת להיות חלקה, נטולת כל ריקועים וגימורים ועשויה מזהב טהור), הרי שבכל זאת לטבעות אירוסים ישנה משמעות עמוקה מבחינה דתית.

רעיון מתן טבעת כאות אירוסים לאשה הוא לא חדש במיוחד, בטח שלא בקרב הנצרות. ידוע שהרומאים החליפו טבעות אירוסים צנועות עשויות ברזל, ושבתקופות מאוחרות יותר הברזל הפך לזהב. פופולריות מחוות הטבעות נפגעה במשך כמה מאות שנים עד שחזרה בסביבות המאה ה-12, כשהאפיפיור אינוקנטיוס השלישי קבע כמה כללי יסוד חדשים בנוגע לחתונות.

נקבע כי על כל החתונות להערך בכנסיות ושהכלה חייבת לקבל טבעת אירוסים לפני מועד החתונה. אם לא די בזה, זוגות נאלצו להמתין תקופה לא קצרה בין האירוסים למועד טקס הנישואין. אנשים מכל מיני מעמדות באירופה החלו לתת טבעות אירוסים לאהובים בזמן שספרו את הימים עד שיכלו לממש את הזוגיות ולהתחתן.

קשירת הקשר עם טבעות אירוסים

טבעות אירוסים עדיין לא היוו את סימן ההתחייבות כפי שהן היום. מנהגים אחרים התחרו בהחלקת הטבעת על אצבע הכלה לעתיד כסימן למחוייבות זוגית. באנגליה למשל, טקס אירוסים כלל גבר ואישה שוברים חתיכת זהב וכסף כשכל אחד שומר חצי.

לאחר מכן הזוג היה שותה כוס יין, ומכאן הובהר שהאירוסים תקפים. כאות לאירוסים, עד המאה ה-19 המאוחרת ביבשת אמריקה, נשים נהגו לענוד אצבעונים על האצבע, כן כן, חתיכת המתכת הזו בעלת השקעים והחריצים שנועדה להגן על האצבע שדוחפת את המחט במהלך התפירה ביד; לאחר החתונה, היה נהוג לחתוך את החלק התחתון של האצבעון ולענוד אותו כטבעת. איך זה בתור טבעת אירוסין מיוחדת?

אף על פי שמנהג טבעות אירוסים בן מאות שנים, תוספת היהלומים למסיבה היא מאוחרת למדי. במשך שנים רבות, פשוט לא היו מספיק יהלומים בשוק העולמי, כך שטבעות אירוסים משובצות יהלומים היו די נדירות. כמו כל שוק במחסור, גם כאן, העדר השפע הפך את טבעת היהלום למצרך מאוד מבוקש ומאוד יקר.

זוכרים את הטלויזיות הדקות שהוצגו לראשונה בישראל שלא היה באפשרותכם לרכוש? היהלום שנתן הארכידוכס מקסימיליאן של אוסטריה לאהובתו מרי מבורגונדי בשנת 1477 היה מקרה חריג ביותר.

על אף טבעת היהלום המהודרת שהכתיבה נוכחות, הדברים נשארו שקטים יחסית בכל מה שקשור לטבעות אירוסים משובצות יהלומים עד שלהי המאה ה-19.

בשנות ה-70 למאה ה-19, כורים החלו לגלות מצבורי יהלומים אדירים בדרום אפריקה, ואבני החן היקרות החלו לזרום לשוק העולמי, מה שהביא לשפע רב יותר וירידה במחירים. במהרה הפכו יהלומים מאבני חן נדירות לסחורה נפוצה למדי – מה שהיה חדשות רעות עבור כל מי שמושקע בשוק היהלומים הנדירות ונהנה מסטטוס המחסור שהביא למקסום רווחיו. היהלומנים הוותיקים הבינו שעליהם לפעול בחכמה אם בכוונתם להמשיך להרוויח מאבן חן נפוצה יותר ויותר.

לא לקח זמן רב ויצרני יהלומים מסוימים הגו תוכנית. בשנת 1888 כמה כורים גדולים בדרום אפריקה התמזגו יחד ליצור את “דה בירס מכרות מאוחדות בע”מ” (‘De Beers Consolidated Mines‘); המיזוג יצר למעשה קרטל שאיפשר שליטה אפקטיבית בתזרים היהלומים מדרום אפריקה לשוק העולמי. קרטל היהלומים עדיין נאלץ להתחרות במכרות יהלומים מפוזרות בכל העולם כשמחיר היהלום מושפע מיחסי כוחות המתחרים בעולם, כך שלמעשה הקרטל לא היווה איום ממשי על מחירי היהלומים בשוק.

מסורת טבעת אירוסים משובצת יהלום מאז ומתמיד?

כיצד הפכו יהלומים לחלק בלתי נפרד מתהליך האירוסים והנישואין? ובכן, זה תלוי בנקודת המבט של כל אחד מאיתנו. כאן תוכלו להודות או להאשים את תרומת “דה בירס” בעניין. בעוד אנו עשויים לראות בטבעת אירוסים משובצת ביהלום כמסורת עתיקת ימים, היא למעשה מיזוג של היסטוריה אריסטוקרטית אצילית ורעיון שיווקי לאורך אותו קו בסביבות שנות 1930.

בשנת 1938, “דה בירס” חשבה על דרך להניע את שיווק היהלומים בצורה יותר רחבה ואפקטיבית, הודות ומחירי היהלומים החלו לצנוח בהדרגתיות החל משנת 1919 בשל מכרות יהלומים ומצבורים שנתגלו ברחבי העולם.

למעשה, לא רק שמחירי יהלומים החלו לצנוח, הכל התחיל לצנוח והפך נגיש יותר הודות למהפכה התעשייתית, ייצור המוני ושפע שפתאום התאפשר הודות לגילויי טכנולוגיות חדשים ואימוץ רעיונות זכויות הקניין והשוק החופשי לתחרות. התאגיד פנה למשרד פרסום בניו יורק בשם N.W Ayer, במטרה לשווק את רעיון שיבוץ היהלומים בתכשיטים בכלל וטבעות אירוסים בפרט.

קמפיין הסוכנות היה ללא ספק אחד האפקטיבים ביותר בכל הזמנים, וסייע לנו להעריך את העבודה הקשה הכרוכה בכריית יהלומים ממעמקי האדמה, חיתוכם העדין, ליטושם ושיבוצם. הסוכנות יצרה קשר עם הכוכבים הגדולים של הוליווד בזמנו שענדו תכשיטים משובצים ביהלומי דה בירס. בנוסף למגמת המחירים היורדים והשפע שהעידן המודרני הביא, הנגישות ליהלומים גדלה, הפרסום עבד ומכירות היהלומים בשוק האמריקאי זינקו בלמעלה מ-50%.

תוצאות הירידה החדה ביוקר המחייה, שיווק היהלומים האפקטיבי שהולידו זינוק במכירות בהחלט עודדו את תעשיית היהלומים ואת הצרכנים כאחד. בשנת 1947, קופירייטר של הסוכנות N.W Ayer, פרנסיס גרטי, הגה את הסלוגן “A Diamond is Forever” (“יהלומים הם לנצח“); משפט כל כך אלגנטי ואפקטיבי שדה בירס משתמשים בו כבר למעלה מ-70 שנים מאוחר יותר, ושהפך לסלוגן ידוע כמעט בכל העולם.

הסלוגן עזר להדגיש את משמעות היהלום כסמל מתמשך, בלתי שביר של אהבה ומחוייבות, ומכירות טבעות אירוסים נסקו אל על. תוך 20 שנים, כ- 80% מנשות ארה”ב ענדו טבעות אירוסים משובצות יהלום.

הביקוש הגואה לטבעות יהלומים הביא לתהפוכות בעולם הצרכני. למשל, בשנת 2010, קמעונאית היהלומים המקוונת Blue Nile (“הנילוס הכחול”) פיתחה אפליקציה לרכישת יהלומים דרך מכשיר מובייל או אייפד דרכה ניתן לרכוש טבעות אירוסים מעוצבות משובצות יהלומים בשווי $250,000. כמובן שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו להשקיע בטבעת אירוסים כה יקרה. הדעה הרווחת היא שטבעת אירוסים משובצת יהלום בשווי $5,000 נחשבת ליקרה בעיני הצרכן הממוצע.

האם עליה להחזיר את טבעת האירוסים?

עם כל כך הרבה כסף שמסתובב לו, טבעות אירוסים הפכו לסמל אהבה ונכס מוערך, אף על פי שהשפע הביא לירידת מחירן של הטבעות. באופן טבעי, בדרך כלל כשזוג מתארס אך לא מממש את הנישואין, שני הצדדים רוצים את הטבעת לעצמם. הברירה האדיבה ביותר תהיה שמי שמסיים את היחסים ומבטל את האירוסים יאפשר לצד השני לשמור טבעת האירוסים לעצמו, אבל המצבים הללו לא כל כך פשוטים.

כשזה מגיע לטבעות אירוסים, אנחנו עלולים להיתקל במחסום מעט מסובך מנקודת מבט משפטית, והחוק שקובע את הדין אודות מי מקבל את הטבעת במקרה של ביטול האירוסים משתנה ממדינה למדינה. במדינות מסוימות, טבעת אירוסים מוגדרת “מתנה על תנאי” בהינתן שהתנאי למימוש הנישואין מתרחש בפועל. במידה והנישואין התבטלו, הטבעת חוזרת לבעליה המקוריים. במדינות אחרות, טבעת אירוסים מוצגת כמתנה רגילה לכל דבר ואינה יכולה לחזור לבעלים אחרי שעברה יד מרצון.

אבל רגע, זה מסובך יותר מזה. מדינות רבות מתיחסות שונה לטבעות אם הן ניתנות בימי הולדת או חגים. במצבים הללו מדובר בעצם במתנות רגילות ולא מותנות שום תנאי למימוש. לפיכך, החוק מזכה את האישה לשמור על הטבעת אפילו אם היא זו שביטלה את החתונה.

חוקים בינלאומיים שונים במקצת. בקנדה המנומסת למשל, החוק טוען שמי שסיים את ההתקשרות הזוגית מוותר על הבעלות על הטבעת.

המאמר אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי.

מחפשים טבעות אירוסין במחיר לכל כיס? חנות תכשיטי אפולו במתחם הבורסה ליהלומים ברמת גן, מציעה לכם להגיע ולהתרשם.

לפרטים נוספים, תיאום פגישה והצעות מחיר, צרו עמנו קשר עוד היום: 0723901200

4.9/5 - (8 votes)
סגירה
התחברות
סגירה
סל קניות (0)

אין מוצרים בסל הקניות. אין מוצרים בסל הקניות.