Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
משלוחים חינם לכל חלקי הארץ
יהלומים שחורים - טבעות יהלומים שחורים אפולו תכשיטים

מהם יהלומים שחורים?

כל הנשים להוטות אחר יהלום בטבעת, בצמיד, בשרשרת, יהלום לבן נוצץ עם קארט גבוה. אבל היום נשים רבות גם אוהבות יהלומים שחורים עם רמת ניקיון גבוהה, מה שמעיד על איכות כל יהלום. בשנים האחרונות יש ביקוש גבוה ליהלומים שחורים והם משובצים באופן קבוע בתכשיטים מודרניים שונים. יהלום שחור הוא היהלום הצבעוני הכי נפוץ ומבוקש בעולם.

נתחיל עם השאלה הפשוטה, מה זה יהלום שחור?

בעבר התפיסה שיהלום הוא לבן, גרמה לירידת ערכם של היהלומים השחורים, אך היום הם הפכו למודרניים מאוד, מה שהקפיץ את מחירם והשווה אותו למחירם של יהלומים לבנים.

כאשר משבצים יהלום בכל טבעת לאישה, נהוג להשתמש ביהלומים באיכות מסחרית, כאלה שיש בהם פגמים מסוימים ובוודאי לא יהלומים שחורים טבעיים שמחירם גבוה מאוד או יהלומים לבנים בדרגת רמת ניקיון גבוהה.

את היהלומים הזולים משבצים היום לרוב בתוך טבעות אירוסין שנמכרות בכמויות מסחריות, לאור הטרנד של הצעת נישואין ואירוסין.

יהלומים שחורים זה קרבונדו (carbonado)

שמו של יהלום שחור הוא קרבונדו. יהלום הוא המינרל הכי חזק בטבע (הוא יכול לנסר בטון) ויהלום שחור הוא היהלום הכי קשיח בטבע. מקורו בברזיל והוא התגלה לראשונה בשנת 1843 ושמו נגזר מהמילה “מפוחם” בברזילאית – carbonado. הוא עשוי מחומר פולי קריסטלי, עם גבישים זעירים, או שהוא עצמו גביש זעיר. יש גביש שיש לו קשרים פנימיים רבים, ולכן לא ניתן ללטש אותו. לא מוצאים יהלומים שחורים בסלעי מגמה, שהם המקור ליהלומים לבנים בגלל הלחץ והחום העצום שבהם. מכיוון שאין ביהלום שחור “מישורי ביקוע” הוא פחות שביר מיהלומים לבנים להם יש.

עד היום לא ברור לגמרי מקורם של היהלומים השחורים, אבל יש לו חותם של חומרים כפי שיש ביהלומים לבנים, מה שביטל את התיאוריה שהוא הגיע מהחלל.

לקרבונדו יש קליפה מבריקה, לעתים רק בצד אחד. הוא נכרה במדינת באיה שבברזיל. אפשר למצוא אותו גם בדרום אפריקה, אנגולה שם הוא נקרא “קרבון”.

האם יהלומים לבנים יכולים להיות יהלומים שחורים?

יש לציין כי יש יהלומים לבנים שהפכו לשחורים. אלה הם יהלומים לבנים שהאיכות שלהם נמוכה, עוברים תהליך של לחץ וחום גבוה והופכים לשחורים. הם לא נוצרו מתוך יהלום שחור גולמי, אלא שבתהליך מלאכותי הפכו לכהים. יהלומים אלה נמכרים במחיר נמוך ממחירם של יהלומים שחורים כי הם לא יהלומים שחורים טבעיים ואין להם תכונות של יהלום שחור אמתי. אפשר למצוא אותם גם הרבה פעמים במחירי מבצע. יהלומים אלה נקראים לרוב, יהלומי מעבדה.

יהלומים שחורים גם טבעיים וגם לא, משובצים בתכשיטים כמו טבעת לאישה, עדי, צמידים ועוד. בנוסף משתמשים בהם בשילוב יהלומים לבנים בתכשיטי אופנה. בעבר שיבצו אותם בכתרים מפלדה. כאמור הם עוברים טיפולים שונים כדי להעניק להם את הצבע השחור וזה נעשה באמצעות איטום או חימום.

יהלומים שחורים טבעיים – נדירים מאוד!

לדברי מומחים יהלומים שחורים טבעיים, הם נדירים מאוד, קשים להשגה וגם מאוד יקרים. פעמים רבות גם אם רואים יהלומים שחורים, חלקם ירודים מאוד מבחינת רמת ניקיון של יהלום ויש בתוכם “תכלילים” שהם החומרים הכלואים בתוך כל יהלום, והם גם גורמים ליהלומים להיות שבירים מאוד. הקרבונדו – יהלום שחור טבע הוא מינרל ויהלום לכל דבר. בגלל שהוא יותר קשיח מיהלום לבן, הוא מקבל את הציון הכי גבוה “בסולם מוס” המדרג קשיות של מינרלים. תכונות יהלום שחור הם שהם מלאי נקבוביות, לעתים ריבוי תכלילים בפנים ויש בהם גם הרבה נקבוביות שמקשים על הליטוש, משום שהם עלולים להישבר בקלות.

גודלם בטבע הוא כשל אפונה, ולעתים הגביש מחובר לגבישים אחרים ולא ניתן לנתק אותו מהם או ללטש אותו. משום כך הם מאוד נדירים.

למרות ששמם הוא יהלומים שחורים, בטבע הם בדרך כלל נוצרים בצבע אפור כהה, ולאחר מכן הם נצבעים בצבע אופנתי כלשהו. כאמור אין שום עדות שיהלומים שחורים נוצרו כמו יהלומים לבנים בתוך סלעי קימברליט. התיאוריה הרווחת היא שהם נוצרו כמו היהלומים הלבנים בתנאים דומים. יש המדברים על כך שהם שאריות של סופרנובה, אבל כולם מסכימים שהם לפחות בני שלושה ביליון.

איך קובעים רמת ניקיון של יהלומים?

רמת הניקיון של היהלומים, היא מהפרמטרים הכי חשובים בבחירת יהלום והיא זו שמשפיעה על מחירו (לרוב משתמשים במה שנקרא “סרגל ניקיון יהלומים“). כאשר אומרים רמת ניקיון, מתכוונים לכך שביהלום בעל רמת ניקיון גבוהה, אין בתוכם חלקיקים קטנים. יהלום הוא פחמן אשר מתהווה במעמקי האדמה בתהליך שאורך מיליארדי שנים. האדמה מפעילה על הפחמן הזה לחץ רב ומשקל, במקביל לחום של ליבת כדור הארץ המוקרנת עליו, וכך הוא הופך לגביש קריסטל. אבל לא תמיד הוא הופך לגביש אחד שלם ונקי, אלא שבתוכו יש חלקיקים, זה קורה בכ-95% מהמקרים. כמות החלקיקים והאופן בו הם פוגעים בשקיפות היהלום, היא זו שקובעת את מחירו. ביהלום מושלם ונקי אין אפילו חלקיק אחד קטן. כאשר ביהלום יש חלקיקים כאלה, מחירו יורד ועפ”י כמות החלקיקים נקבע מחירו וכן רמת ניקיון.

דירוג הניקיון נחלק ל-5 קבוצות: FL זה סימן לכך שהיהלומים הם מהנקיים ביותר בעולם. אין בהם לא פגמים חיצוניים ולא פנימיים. מחירם עלול להאמיר לעשרות ומאות אלפי דולרים.

האותיות VSI , מתייחסים ליהלומים שדרגת הניקיון שלהם גבוהה, והחלקיקים שבתוכה זעירים מאוד ובקושי ניתן להבחין בהם.

האותיות SII, הוא סימן לדרגת הניקיון הכי מבוקשת ופופולרית. היא זו המועדפת על רוב הלקוחות. כמות וגודלם של החלקיקים ביהלום אינם גדולים ולא בולטים ומחירם אטרקטיבי. ויזואלית הם נראים כמו היהלומים הכי טובים, אבל מחירם יהיה זול באופן משמעותי.

SI2 הוא סימן ליהלומים שדרגת הניקיון שלהם היא בינונית נמוכה. היא נפוצה בעיקר בשוק האמריקאי ומחירם של יהלומים אלה הוא נמוך. פגעי היהלום לא בולטים ולכן הם גם אטרקטיביים מאוד.

צירופי האותיות I1 Included 1 – I3  מסמל יהלומים בדרגות ניקיון הכי נמוכות ובערך הכי נמוך. ביהלומים אלה יהיו הרבה מאוד פגמים שגם נראים בקלות רבה.

יהלומים מגיעים בצבעים וצורות שונים. ככל שליהלום אין צבע, כך יהיה ערכו גבוה יותר. דירוג הצבעים הוא לפי ה-ABC. D הוא דרגת הצבע הגבוהה ביותר ובעל הערך הגבוה ביותר.

שאלות ותשובות בנושא תכשיטי יהלומים שחורים

כמה עולה יהלום שחור?

באופן כללי, מחירי יהלומים שחורים זולים נעים מאזור ה- 300$ לקראט. יהלומי פנסי שחורים ינועו סביב 3,000$ – 5,000$ לקראט. המחירים משוערים ומומלץ ליצור איתנו קשר לפרטים נוספים.

האם יש לכם חנות פיזית?

אכן. ניתן להגיע ולהתרשם ממלאי תכשיטי היהלומים השחורים בחנות שבמתחם הבורסה ליהלומים ברמת גן.

האם אתם גם מעצבים בהתאמה אישית?

כן, ניתן לתאם פגישה עם מעצבת התכשיטים שלנו ולהתאים עבורכם טבעת יהלומים שחורים ייחודית בהתאמה אישית מלאה.

האם יהלומים שחורים הם אמיתיים?

ישנם יהלומים שחורים וישנם יהלומי פנסי שחורים טבעיים. למרות ששני הסוגים אמיתיים, הצבע השחור מהקבוצה הראשונה אינו טבעי, אלא תוצאה של תהליך חימום מיוחד.

מהם יהלומים שחורים משופרים?

הודות ויהלומים שחורים נדירים כל כך, מספר יהלומנים החלו לשפר יהלומים חסרי צבע באיכות נמוכה באופן מלאכותי, על ידי תהליך חימום האבן הגולמית עד קבלת צבע שחור אטום. התהליך מוזיל את מחיר היהלום דרסטית לעומת יהלום שחור טבעי, אך הוא מלאכותי לגמרי ולא ידורג על ידי מכון GIA הגמולוגי.

 

אצל סופיה, מעצבת תכשיטים אשר עובדת עם כל הסוגים של האבנים היקרות ובעלת תעודת גמולוג מוסמך, תוכלו לקבל ייעוץ והדרכה לגבי קניית יהלומים והתאמתם לתכשיט אותו אתם רוצים לרכוש.

5/5 - (2 votes)
סגירה
התחברות
סגירה
סל קניות (0)

אין מוצרים בסל הקניות. אין מוצרים בסל הקניות.